Friday 16 March 2012

Post Match: Arsenal vs Newcastle

oleh: matalebamtengokmatchArsenal


Kita menang lagi! Comeback 4 kali berturut-turut. Arsenal memang suka cipta rekod. 49 game tanpa kalah dalam EPL dan kali ni, 4 kali comeback pas kena tinggal. Gua bangga jadi fan Arsenal.

Maaf gua lambat. Kesibukan gua langsung membatasi sedikit sebanyak masa gua untuk buat review. Internet yang tak stable di rumah gua pun punca kenapa gua lambat. Terima kasih gua ucapkan kat John Labu sebab cover 2 review match untuk fellow Melaka Gooners.

Gua risau sebenarnya bila nak lawan Newcastle ni. Sebab dengan Ba yang on form, dan Newcastle pulak dekat top 8, gua risau. Nak nak selama 3 game sebelum ni, Arsenal menang dengan comeback. Gua cuak tapi gua menaruh harapan yang Arsenal boleh menang.


Sepanjang 10 minit pertama Arsenal je yang buat serangan. 2 kali kapten VanTastic gagal menjaringkan gol. Gua cakap dengan kawan-kawan seangkatan gua, 3rd chance, confirm RvP score. Tapi malang, Newcastle dengan serangan pertama dah gol. Hatem Ben Arfa dengan rembatan kaki kiri berbisa. Tapi, tak sampai seminit, untuk chance kali ke 3, RvP tunjuk kaki kiri dia lagi berbisa dari Ben Arfa. Gua dah koba tadi.



Tim Krul pulak main macam masa dah nak habis. Delay goal kick, delay game, tangkap lambat apa bagai. Bukan setakat gua je menyirap, RvP pun menyirap beb. Half time, score satu sama. RvP pegi belakang minum air sirap banyak-banyak sebab menyirap dengan Tim Krul.

Second half start dan Newcastle ada buat counter attack guna Obertan. Tapi Obertan ni yang Setan Merah Rejects memang teragak-agak bila dah kat depan. Patah balik belakang. Apa ingat defend Arsenal cap ayam ke? Tak dapat la beb. Confirm angle suma dah tutup. Kalau dah produk Setan Merah reject, mesti tak terer.

Rosicky pun ada try dengan flick header, tapi Krul still dapat save. AOC pulak mengadu kena siku dengan Tiote tapi Howard Webb"site" tak nampak. AOC ada try dengan chest dan merembat tapi sayang, melayang. Arteta punya shot kena block. Tapi gua minat bila Arteta passing kat RvP, RvP first timer walaupun tak gol, tapi memang cantek. Cantek gila. Kalau gol, lagi cantek.

Walaupun Krul ni suka buang masa, tapi bila Arsenal attack, dia mesti save. Rosicy "the little Mozart" ada bagi satu passing yang cantek gila kat RvP tapi sayang Krul ada. Tension gua. Gempak pulak dia malam ni. Hampeh sungguh. Berbulu gua macam Cinta Muka Bulu. Rosicky ada lagi satu try tapi kali ni memang ke laut. Walcott dribble memang cantik terbaik the bomb, tapi Rosicky rembat dengan kaki kiri dan out. Kalau dia guna kaki kanan, memang confirm gol. Bukan corner ke laut dia rembat, tapi sampai ke line throw in. RvP pun ada chance yang ke laut, tapi sebab dia rembat dengan kaki kanan. Same kes je dua-dua nih.

Bila AW ganti AOC dengan Gervinho, dan Ramsey dengan Rosicky, ada baiknya. Tambah extra width sebab AOC masuk tengah selalu. Rosicky nampak letih je. Tapi left back Newcastle dari first half sampai second half, memang kena "rogol" memanjang dengan Walcott, Sagna, Gervinho, Ramsey. Bak kata orang kita, lubuk. Gervinho mensia-siakan peluang bila free kick Arteta gagal dibawa keluar dengan sempurna defender Newcastle. Bola jatuh betul-betul depan Gervinho tapi dia rembat dengan kaki kiri, tak on target pun. Kecewa. Berapa banyak kali attack, berapa banyak chance, gua pun tak boleh nak kira. Tapi tiap kali Arsenal attack, harapan gua untuk tengok gol ke dua menggunung tinggi.

Minit 90. Extra added time 5 minit. Vermaelen header dengan cross dari Song. Memang cantik. Sangat cantik. Tapi apakan daya, Krul masih lagi jadi penghalang untuk gol ke dua. Szceszny aku rasa boleh main PSP ataupun main twitter sebab bosan. Haha.

Serangan bertali arus dari Arsenal dengan shoot dari Gibbs dan Walcott tak membuahkan hasil. Tapi dengan semangat juang yang ada ni la, Arsenal masih lagi serang bertali arus. Akhirnya, minit ke 90+4, Verminator merembat masuk bola hasil hantaran Walcott. 2-1! Terbaek gila football display. Serangan demi serangan tak mematahkan semangat player. Akhirnya usaha keras Arsenal berjaya. Kita menang 2-1. Yang paling best, lepas Arsenal leading, RvP boleh cakap dengan Krul, wasting time lagi, wasting time lagi in Dutch. Terbaek main psiko. Memang layak memegang amanah dan lilit hitam seorang kapten.




Gap 12 point dengan Spuds sekarang tinggal 1 point. Mari bersama doakan diorang boleh maintain form dengan baki 10 match lagi. Suara gua serak sebab jerit gol Vermaelen. Gua bagi highlight kat bawah ni, korang tengok la sendiri. Terbaik.

Mana bangang-bangang KPTA yang nak suruh pecat Wenger tuh? Berani bersuara ke? Bak kata bebal-bebal KPTA, Wenger dah tak relevan. Tak relevan ke? Ni semua jenis tak tahan kena kutuk, baca Metro pastu meroyan, baca rumours pastu meroyan. Apa pun, gua rasa chance untuk dapat no 3 tuh, masih lagi ada sinar harapan. Ntah-ntah, Arsenal no 3, Chel$ea no 4, Spuds no 5. Mungkin. Kalau Arsenal no 2 pun tak mustahil. kan?

Korang layan la highlight kat bawah ni.


Once a Gooner, Always a Gooner. #COYG

No comments:

Post a Comment